Historie

Vår historie

Fortøyningsvirksomheten startet i Tromsø i 1983, da under navnet “Inspeksjonsdykk” ved Alf Risvik. Arbeidet ble utført med en 50 fots slepebåt ved navnet “Tug Odin”. 

Det startet for Norske Shell på Skjelnan tankanlegg som fortøyningshjelp, og kun kort tid etter ble samme jobb utført for Esso Norge. Arbeidet gikk i hovedsak ut på fortøyning av tankbåter.

 I tillegg utførte firmaet oppgaver som rengjøring av oljetanker, forefallende arbeid på kaiene og en del dykkeroppdrag. Året 1989 ble slepebåten byttet ut til fordel for en 20 fots mob båt som ble satt i virke. 
Det er samme båt som brukes per dags dato. Båten er en dobbel glassfiberbåt med følgende mål:

Lengde: 6,11 m                                                Motor: 100 Hk Saab Ford
Bredde: 2,20 m                                                                Årsmodell: 1980
Dybde: 1,15 m                                                                      Vekt: 2800 kg
Fart: 8 knop

Mob båten er utstyrt med dyseror og fireblads propell på fast aksling med stigning for trekkraft på propellvingene. Båten har flere flytekammer.

Utvikling

September 2009 ble det innkjøpt enda en fortøyningbåt, en 1987 modell mob båt, 23 fot med vannjet og 200 hk innenbords motor . Det meste av båten er blitt oppgradert og påkostet nærmere 250 000.- Alt elektrisk er byttet ut og motor er totaloverhalt. Båten er utstyrt med selvslukking i maskinrom. Det er lagt ut oljebestandige matter på hele dekket for å forhindre fall når det er glatt. Båten er også ekstra godt fendret får å forebygge skader ved fortøyningsoppdrag.

Vi har nylig gått til innkjøp av en 27 fots Tornado RIB med 300 HK.

Sikkerhet

Mannskapet som er ombord bruker flytedakt vinterstid og flytevest sommerstid. Hjelm brukes alle årstider. Båtene slipsettes 2 ganger året til inspeksjon og vedlikehold av motor og skrog. 

Galleri